وزیر بهداشت با اعلام تولید نمونه داخلی داروی فاویپیراویر که در درمان کرونا استفاده می‌شود، از توزیع داروی رمدسیویر در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد؛ دارویی که قیمت آن در بازار سیاه به ۱۰۰ میلیون تومان هم رسیده بود.

سعید نمکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجلاس مجازی با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: در رابطه با بازنگری قابلیت‌ها در استان‌ها، از همه روسای دانشگاه‌ها خواهش می‌کنم که یک بار دیگر  امکاناتشان را واکاوی کنند. ما در این مدت دیدیم که بیمارستان نوسازی که تحویل گرفتند ظرفیت عملی اکسیژن‌سازش با ظرفیت اسمی‌اش متفاوت است که در کردستان، خوزستان و هرمزگان دیدیم. به همین دلیل دستگاه اکسیژن‌ساز را به عنوان اولویت اول قرار دادیم.  

وی افزود: من با وزیر دفاع هم صحبت کردم و قرار شد که از امکانات مجموعه وزارت دفاع و برخی از دستگاه‌های دیگر هم کمک بگیریم. باید هرچه زودتر اکسیژن‌رسانی به بیماران را تقویت کنیم. یک بیمار مبتلا به کووید-۱۹ بیرون از آی‌سی‌یو حدود ۸ تا ۱۱ لیتر در دقیقه اکسیژن و در آی‌سی‌یو بیش از ۲۷ لیتر در دقیقه به اکسیژن نیاز دارد.

نمکی با بیان اینکه دارو بحث جدی ماست، اظهار کرد: خواهشم از روسای دانشگاه‌ها این است که به تله پروتکل‌های غیرعلمی نیفتند. اینکه یک تحقیق در یک جای دنیا می‌گوید که فلان دارو موثر است، آن را به عنوان یک پروتکل در دانشگاه‌ها تعریف نکنید و ما را به تله بازاریابی شرکت‌ها گرفتار نکنید.

وی ادامه داد: در عین حال ما تلاش کردیم داروهایی که تا امروز مشخص شده در درمان کووید-۱۹ حداقل اثر را دارد، مهیا کنیم. بر همین اساس، دیروز رمدسیویر را برای دانشگاه‌ها توزیع کردیم و در اواخر این هفته رمدسیویر داخلی که از ماه‌های قبل در چند کمپانی داخلی تولیدش شروع شده است، به بازار می‌آید.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه نمونه داخلی فاویپیراویر را تولید کرده‌ایم، گفت: خواهشم این است که توزیع این داروها فقط در بیمارستان و از سوی پزشک متخصص باشد. نباید یک داروی ضد ویروس را که می‌تواند مقاومت جدید در سایر ویروس‌ها ایجاد کند هر کسی نسخه کند و هر داروخانه‌ای هم آن را به دست بیمار بدهد. دارو را به صورت مناسب و علمی تامین کرده و در اختیار می‌گذاریم، اما خواهشم این است که بیهوده آن را مصرف نکنید.

کد خبر 532632

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha